DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DLA UCZNIÓW Z OPINIĄ, ORZECZENIEM PPP
W ZESPOLE SZKÓŁ IM. MIKOŁAJA SPYTKA LIGĘZY W RZESZOWIE
Dokument obowiązujący w danej sprawie: Rozporządzeniem MEN z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Nauczyciel obowiązany jest, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej jak również na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo nauczania indywidualnego, dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
Podstawowym celem dostosowania wymagań jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów oraz zapobieganie wtórnym zaburzeniom sfery emocjonalno-motywacyjnej. Dostosowanie polega na modyfikacji procesu edukacyjnego, umożliwiającej uczniom sprostanie wymaganiom.
Obszary dostosowania obejmują:
- warunki procesu edukacyjnego tj. zasady, metody, formy, środki dydaktyczne
- zewnętrzną organizację nauczania (np. posadzenie ucznia słabo słyszącego w pierwszej ławce)
- warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności (metody i formy sprawdzania i kryteria oceniania).
Opinia, orzeczenie - poradni psychologiczno - pedagogicznej zobowiązuje nauczyciela do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub/i specyficzne trudności w uczeniu się ustalając wymagania edukacyjne nauczyciel winien kierować się zaleceniami zawartymi w opinii poradni oraz potrzebami edukacyjnymi ucznia rozpoznanymi przez nauczycieli uczących go. Uczeń z orzeczeniem PPP jest w stanie opanować konieczne i podstawowe wiadomości zawarte w programie nauczania ale wymaga to od niego znacznie więcej czasu i wkładu pracy, w porównaniu z pozostałymi uczniami w klasie. Przy ocenie osiągnięć ucznia z każdego typu niepełnosprawnością należy szczególnie doceniać własną aktywność i wkład pracy ucznia, a także jego stosunek do obowiązków szkolnych (systematyczność, obowiązkowość, dokładność).
Rodzaj |
symptomy trudności |
sposoby dostosowania |
|
Niepełnosprawność intelektualna – upośledzenie umysłowe lekkiego stopnia |
· słabe wyniki w nauce, pomimo dużego nakładu pracy i intensywnej stymulacji rozwoju · trudności w rozumowaniu i logicznym myśleniu we wszystkich jego formach i przejawach · niski poziom rozwoju słowno-pojęciowego · uczniowie ci mają problemy z: - wewnętrzną organizacją nowo nabytej wiedzy - generalizowaniem wiedzy oraz wykorzystywaniem jej w różnych dziedzinach - opanowaniem materiału o charakterze abstrakcyjnym (uczniowie ci zdecydowanie łatwiej pracują i uczą się na materiale konkretnym) - umiejętnością myślenia przyczynowo-skutkowego - dokonywaniem porównań między zbiorami - umiejętnością odróżniania cech istotnych - dokonywaniem uogólnień, szczególnie o charakterze werbalnym · myślenie charakteryzuje: konkretyzm i mała samodzielność · często uczą się „na pamięć” bez zrozumienia treści · ich trudności nasilają się wraz z pokonywaniem kolejnych poziomów edukacji · konieczne jest dostosowanie zarówno w zakresie formy, jak i treści wymagań · nie kwalifikują się do szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo, a program szkoły ogólnodostępnej jest dla nich trudny, a przede wszystkim zbyt szybko realizowany |
· omawianie niewielkich partii materiału · pozostawianie więcej czasu na jego utrwalenie · podawanie poleceń w prostszej formie · unikanie trudnych, czy bardzo abstrakcyjnych pojęć · częste odwoływanie się do konkretu, przykładu · unikanie pytań problemowych, przekrojowych · wolniejsze tempo pracy · szerokie stosowanie zasady poglądowości · odrębne instruowanie · zadawanie do domu tyle, ile uczeń jest w stanie wykonać samodzielnie · zajęcia dodatkowe w ramach zespołu · nie krytykować, nie oceniać negatywnie wobec klasy
|
|
JĘZYK POLSKI |
|||
· trudności w czytaniu i pisaniu (trudności z kojarzeniem określonych dźwięków - głosek, z odpowiadającymi im symbolami - literami · trudności w rozumieniu czytanych treści · trudności w samodzielnym wypowiadaniu się, formułowaniu wniosków i sądów, w uogólnianiu, myśleniu symbolicznym (abstrakcyjnym) · niski poziom rozwoju słowno-pojęciowego (odpowiada wcześniejszej fazie rozwoju) · ubogie słownictwo, wadliwa struktura gramatyczna wypowiedzi ustnych i pisemnych · słabsza sprawność manualna (rysunki, pismo mają niski poziom graficzny) · słaba umiejętność stosowania konwencjonalnych sposobów zapamiętywania · duże problemy z przywoływaniem z pamięci odległych partii materiału (słaba pamięć długotrwała, operacyjna) · trudności z selekcją i wychwyceniem myśli przewodniej w długich tekstach · wolne tempo procesów umysłowych i działania |
· zmniejszanie ilości, stopnia trudności i obszerności zadań · dzielenie materiału na mniejsze partie, wyznaczanie czasu na ich opanowanie i odpytywanie · wydłużanie czasu na odpowiedź, przeczytanie lektury · odwoływanie się do znanych sytuacji z życia codziennego · formułowanie pytań w formie zdań o prostej konstrukcji powołujących się na ilustrujące · częste podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień · należy zezwolić na dokończenie w domu niektórych prac wykonywanych na lekcjach · prace stylistyczne przeprowadzać indywidualnie w wolniejszym tempie, gdyż osoby te często nie nadążają za klasą · potrzeba większej ilości czasu i powtórzeń |
||
JĘZYKI OBCE |
|||
· trudności z prawidłową wymową · trudności w zapamiętywaniu i/lub odtwarzaniu treści, słówek, zdań · trudności w swobodnym wypowiadaniu się · trudności w poprawnym czytaniu i pisaniu · problemy z gramatyką |
· zmniejszanie ilości słówek do zapamiętania · pozostawianie większej ilości czasu na ich · odpytywanie po uprzedzeniu, kiedy i z czego dokładnie uczeń będzie pytany · wymagania w wypowiadaniu się na określony temat ograniczyć do kilku krótkich, prostych zdań |
||
MATEMATYKA, FIZYKA, CHEMIA |
|||
· trudności z wykonywaniem bardziej złożonych działań · trudność z pamięciowym przyswajaniem · problem z rozumieniem treści zadań · potrzeba większej ilości czasu na zrozumienie |
· częste odwoływanie się do konkretu · omawianie niewielkich partii materiału · podawanie poleceń w prostszej formie · wydłużanie czasu na wykonanie zadania · podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w razie potrzeby udzielenie pomocy, wyjaśnień · mobilizowanie do wysiłku i ukończenia zadania · zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie samodzielnie wykonać · potrzeba większej ilości czasu i powtórzeń dla przyswojenia danej partii materiału. |
||
GEOGRAFIA, BIOLOGIA, HISTORIA |
|||
· trudność w selekcji i wybraniu najważniejszych treści (tendencja do pamięciowego uczenia się wszystkiego po kolei) · problem z zapamiętywaniem dat, nazwisk, nazw, miejscowości · nieumiejętność przekrojowego wiązania faktów |
· w związku z dużym problemem w selekcji · pozostawianie większej ilości czasu na przygotowanie się z danego materiału (dzielenie go na małe części, wyznaczanie czasu na jego zapamiętanie i odpytywanie) |
||
Niepełnosprawność intelektualna wynikająca z autyzmu |
deficyty w zachowaniach społecznych · uczeń nie potrafi nawiązać więzi z otoczeniem · charakterystyczny jest „kamienny wyraz twarzy” w sytuacjach, w których powinny wykazać żywą ekspresję · nie ma zachowania antycypacyjnego · nie rozumie kierowanych do niego gestów, uśmiechu, nawet prostych słów · wycofuje się i zamyka w sobie Opóźnienia i deficyty w nabywaniu mowy i języka · często nie mówi wcale albo tylko powtarza · w zachowaniu werbalnym pojawiają się agramatyzmy, neologizmy, echolalia, także nietypowa intonacja, rytm i tempo wypowiedzi, zwykle nieadekwatne do sytuacji · ucznia z autyzmem charakteryzuje niezdolność do kolektywnej zabawy, uczenia się konwencji, reguł gry i naśladownictwa, co związane jest Ograniczone, sztywne, powtarzające się zachowania i zainteresowania · domaga się stałości i zachowania określonego porządku w swoim otoczeniu · zmiany w najbliższym otoczeniu jak i w schemacie rytualnych czynności lub zabranie ulubionego przedmiotu powodują niepokój i często reakcję lękową · uczeń zachowuje się jakby był sam, sam wyznacza granice swojego świata, dramatycznie reagując na ich naruszanie · używa różnych przedmiotów (np. ołówek, · rozwija szereg stereotypii: trzepotanie ramionami i rękami, kręcenie głową, grymasy, manieryzmy chodzenia, skakanie na jednej (lub obu) nogach, kręcenie się wokół osi własnego ciała, kręcenie przedmiotami (sznurkiem. chusteczką itp.) · często kołysze się rytmicznie · gromadzi nadmiernie określone przedmioty · typowe są zrytualizowane, powtarzające się zachowania, np. kolejność ubierania się, Zdolności intelektualne · zdolności intelektualne uczniów z autyzmem są bardzo zróżnicowane, sięgają od upośledzenia umysłowego aż do normalnej inteligencji, przy czym zdarza się, że wykazują zadziwiające uzdolnienia muzyczne, matematyczne, w dyscyplinach technicznych, a także w innych dziedzinach · uczniowie dotknięci autyzmem mają problemy · uczniowie ci odznaczają się często wybiórczymi zdolnościami np. doskonałą pamięcią mechaniczną, niezwykłą zręcznością manipulacyjną, szczególnymi zdolnościami muzycznymi; Zachowania nietypowe, niepożądane · charakteryzują się tendencjami do autoagresji (bicie się po głowie, uderzanie głową o przedmioty, gryzienie własnych rąk, wyrywanie sobie włosów itp.) w rezultacie często dochodzi · gwałtowne przeżycie lęku u tych uczniów · odczuwanie przyjemnych stanów wywołuje · mają kłopoty z jedzeniem i spaniem · powtarzają stale te same dziwne zachowania |
· omawianie niewielkich partii materiału · podawanie poleceń w prostszej formie, dzielenie złożonych treści na proste, bardziej zrozumiałe części (im bardziej złożone zadanie, tym większe prawdopodobieństwo, że uczeń zablokuje się · stosowanie pochwał ucznia, który już pamięta · wprowadzanie nowych treści i zadań wymaga szczegółowych objaśnień (często bardziej przydatne okazują się instrukcje obrazkowe w porównaniu ze słownymi bądź kombinacja jednych · przywoływanie uwagi ucznia (uczniowie mogą koncentrować się na jakiś dźwiękach lub ruchomych obiektach i nie być w stanie odwrócić od nich uwagi) · wykorzystywanie szczególnych talentów ucznia (np. niewiarygodną pamięć związaną z przeczytanymi książkami, usłyszanymi przemówieniami · nie krytykować, nie oceniać negatywnie wobec klasy · korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i tekstów oraz przy zapisywaniu odpowiedzi |
|
Niepełnosprawność intelektualna wynikająca z zespołu Aspergera |
· skłonność powracania do sztywnych, · brak elastyczności poznawczej · trudności w myśleniu i działaniu · trudności w rozumieniu i odpowiadaniu na · trudności w rozumieniu sensu · zaburzenia komunikacji pragmatycznej · problemy z uwagą · obniżenie poziomu umiejętności w sytuacjach stresujących · nieprawidłowe przetwarzanie bodźców sensorycznych (nadwrażliwość dotykowa, zapachowa, słuchowa) · problemy z samodzielnym dokończeniem · brak inicjatywy (gdy pozostawi się ich samych sobie mają tendencję do stereotypowego · trudności w zastosowaniu tego, czego nauczyły w jednej sytuacji do innej sytuacji · łatwość zapamiętywania wzrokowego · trudności z formułowaniem dłuższych · łatwiej jest im przekazać informacje w formie pisemnej (dotyczy części uczniów z zespołem Aspergera) · kłopoty z małą motoryką · kłopoty z wyobraźnią |
· omawianie niewielkich partii materiału · systematyczne przywoływanie uwagi i kontaktu wzrokowego · stosowanie prostych, jasnych komunikatów bezpośrednio do ucznia · ustalenie systemu nagradzania za właściwe zachowanie i aktywność na lekcji i konsekwentnie jego wdrażanie i przestrzeganie · wydłużenie lub ustalenie określonego czasu pracy (odliczanie upływu czasu na wykonanie zadania) · przygotowanie ucznia do wszelkich zmian · utrzymywanie systematycznych kontaktów · zachęcanie do nawiązywanie kontaktów · dbanie o optymalną pozycję ucznia autystycznego w klasie · nie krytykować, nie oceniać negatywnie wobec klasy korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i tekstów oraz przy zapisywaniu odpowiedzi |
|
Niepełnosprawność ruchowa w tym mózgowe porażenie dziecięce |
· niekiedy upośledzeniu ulega również sprawność intelektualna oraz funkcjonowanie analizatorów zmysłów (rozwój poznawczy dzieci wiąże się nieodłącznie z aktywnością i samodzielnym · ograniczenia w pamięci ruchowej, nieumiejętność odtworzenia zaprezentowanego ruchu · zaburzenia w orientacji w schemacie własnego ciała, a tym samym w schemacie ciała innej osoby, orientacji przestrzennej oraz orientacji na kartce papieru · często ograniczona jest również motoryka · mogą pojawić się zaburzenia spostrzegania na skutek uszkodzenia ruchomości gałek ocznych oraz trudności w przekraczaniu wzrokiem linii środkowej ciała · mogą występować problemy z przyjęciem · duże problemy sprawia wodzenie wzrokiem, · występowanie synkinezji (czyli współruchów) powoduje dodatkowe i niepotrzebne zużycie energii, a także znacząco wydłuża czas wykonywania danej czynności · Problemy edukacyjne u uczniów z niepełnosprawnością ruchową, w okresie szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej mogą zaostrzyć się lub wykształcić na skutek |
· dostosować otoczenie w taki sposób, aby uczeń mógł się samodzielnie poruszać · dostosować i zmodyfikować pomoce szkolne tak, by uczeń z niepełnosprawnością ruchową mógł z nich w pełni korzystać · dostosować miejsce pracy, tak aby mógł przyjąć prawidłową pozycję siedzącą, zwłaszcza przez dłuższy czas, bez zmęczenia · dostosować podręczniki i zeszyty ćwiczeń tak, by uczeń mający trudności z czytaniem, kontrolowaniem wykonywanych czynności oraz · umożliwiać uczniowi pełnej komunikacji (zwłaszcza, gdy dziecko jest niemówiące, · większe niż standardowe użycie w edukacji środków informatycznych · rozwijanie zainteresowań ucznia i umożliwienie mu samodzielnego zdobywania doświadczeń; · zachęcanie ucznia do podejmowania częstych interakcji społecznych i zawierania przyjaźni; rozbudzanie chęci eksperymentowania w otoczeniu zewnętrznym · dawanie okazji do wykazywania się · zwiększanie (a niekiedy zmienianie) motywacji do nauki i terapii · uczenie umiejętności właściwej regulacji · wzmacnianie samooceny ucznia; · zapewnianie uczniowi dostępu do szerokiej sieci wsparcia społecznego w szkole, środowisku · nie krytykowanie, nie ocenianie negatywne wobec klasy · korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i tekstów oraz przy zapisywaniu odpowiedzi |
|
Niepełnosprawność związana z dysfunkcją wzroku (uczniowie słabo widzący) |
· mylenie liter o podobnych kształtach · mylenie wyrazów o podobnej strukturze · przestawianie liter · nieprawidłowa technika czytania · brak rozumienia tekstu w całości · wolniejsze tempo czytania związane z problemami w spostrzeganiu całego wyrazu, zdania. · problemy z rozumieniem tekstu (konieczność koncentracji na postrzeganiu kształtu · możliwe trudności w pisaniu z uwagi na · możliwe popełnianie wielu błędów: przestawianie, mylenie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne, złe rozplanowanie stron w zeszycie |
Uczeń słabowidzący może realizować podstawy programowe w takim samym zakresie jak pozostali uczniowie i normalnie funkcjonować w grupie rówieśniczej jeżeli uzyska właściwe dostosowane do jego indywidualnych potrzeb: · istotne miejsca na terenie szkoły powinny być oznaczone (np. przykleić żółty pasek), tj. wejścia do klas, początek schodów, słupy na korytarzu itp.; umieścić poręcze przy schodach i na ścianach o kolorze kontrastującym ze ścianami · właściwe umiejscowienie ucznia w klasie · uczeń powinien siedzieć w taki sposób, aby jego oczy znajdowały się dokładnie na wprost czytanego tekstu czy też monitora (stosowanie podkładek pod książki oraz ruchomych monitorów) · zachowanie stałego układu ławek w sali, dostosowanie ławki ucznia – pomoc w zachowaniu porządku na ławce, miejsce na podstawkę pod książkę i lampkę. Blat ławki powinien być matowy (bez błyszczących elementów), można umieścić podkładkę antypoślizgową, aby nie spadały przedmioty i kartki z ławki · dostosowanie kroju wielkości i grubości czcionki (uczeń z ograniczonym polem widzenia może wybierać czcionkę nie pogrubioną: A, B, M, 8, H, 3 natomiast uczeń z obniżoną ostrością raczej pogrubioną: A, B, M, 8, H, 3) · dostosowanie tła tekstu stosując zasadę kontrastu barw np. poprzez zakreślacze, okienko - typoskop, oraz dostarczać informacji dotykowej (uwypuklone litery, wzory) · udostępnianie tekstów (np. testów sprawdzających wiedzę) w wersji powiększonej lub stosowanie i pomocy optycznych · uczniom niewidomym należy zapewnić możliwość korzystania z brajlowskich książek i książek mówionych, a uczniom słabo widzącym z książek z powiększoną czcionką · podawanie modeli i przedmiotów do obejrzenia z bliska (zmniejszenie dystansu między uczniem · zwracanie uwagi na szybką męczliwość ucznia związaną ze zużywaniem większej energii · umożliwienie uczniowi korzystania z komputera na lekcji i urządzeń elektronicznych · w geometrii należy wprowadzać uproszczone konstrukcje z ograniczoną do koniecznych liczbą linii pomocniczych i konstrukcje geometryczne wykonywać na kartkach większego formatu niż zwykła kartka papieru · rozmowa z uczniem, częste zadawanie pytania- „co widzisz?” w celu sprawdzenia i uzupełnienia słownego trafności doznań wzrokowych. · realizowanie treści programowych przy · nie krytykowanie i nie ocenianie negatywne wobec klasy · korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i tekstów oraz przy zapisywaniu odpowiedzi |
|
Niepełnosprawność związana z dysfunkcją słuchu |
· uczeń sprawia wrażenie nie uważającego l · pojawiają się trudności w interakcjach słownych - niechętnie angażuje się w działania klasowe (uczeń obawia się porażki, ponieważ ma kłopoty · reaguje nietypowo na ustne instrukcje · może mieć zaburzenia mowy (niepłynność · słabo czyta · często myli głoski dźwięczne i bezdźwięczne, nie różnicuje głosek z trzech szeregów s-z-c-dz, sz-ż-cz-dż, ś-ź-ć-dź (np. zamiast „z” może napisać każdą inną literę s, ż, sz) · zamienia i gubi litery, pomija cząstki wyrazów, myli końcówki – co powoduje zmianę treści · duże trudności sprawia poprawna pisownia, opanowanie gramatyki, składni i ćwiczenia · nie jest on w stanie samodzielnie czytać · uczeń z wadą słuchu ma trudności z równoczesnym wykonywaniem kilku czynności w tym · mogą wystąpić problemy ze skupieniem uwagi słuchowej na tekstach słownych · problemy w przyswajaniu wiedzy wymagającej sekwencyjnego (logicznego) porządkowania · uczeń słabo słyszący może mieć trudności · ze względu na problemy w rozumieniu słów, uczeń może przejawiać trudności w zakresie nauki przedmiotów humanistycznych i preferować przedmioty ścisłe · trudności z percepcją muzyki, brak poczucia rytmu, problemy z odtwarzaniem piosenek |
· zapewnić dobre oświetlenie klasy oraz miejsce dla ucznia w pierwszej ławce w rzędzie od okna. Uczeń będąc blisko nauczyciela (od 0,5 do 1.5 m), którego twarz jest dobrze oświetlona, może · nauczyciel mówiąc do całej klasy, powinien stać w pobliżu dziecka zwrócony twarzą w jego stronę - nie powinien chodzić po klasie, czy być odwrócony twarzą do tablicy, to utrudnia dziecku odczytywanie mowy z jego ust · należy mówić do dziecka wyraźnie używając normalnego głosu i intonacji, unikać gwałtownych ruchów głową czy nadmiernej gestykulacji · trzeba zadbać o spokój i ciszę w klasie, eliminować zbędny hałas m.in. zamykać okna przy ruchliwej ulicy, unikać szeleszczenia kartkami papieru, szurania krzesłami, to utrudnia dziecku rozumienie poleceń nauczyciela i wypowiedzi innych uczniów, powoduje też większe zmęczenie. Takie zakłócenia stanowią również problem dla uczniów z aparatami słuchowymi, ponieważ są wzmacniane przez aparat · nauczyciel powinien upewnić się czy polecenia kierowane do całej klasy są właściwie rozumiane przez ucznia niedosłyszącego. W przypadku trudności zapewnić mu dodatkowe wyjaśnienia, sformułować inaczej polecenie, używając prostego, znanego uczniowi słownictwa. Można też wskazać jak to polecenie wykonuje jego kolega siedzący · uczeń niedosłyszący powinien siedzieć w ławce ze zdolnym uczniem, zrównoważonym emocjonalnie, który chętnie dodatkowo będzie pomagał mu np. szybciej otworzy książkę, wskaże ćwiczenie, pozwoli przepisać notatkę z zeszytu itp. · podczas omawiania nowego tematu, nowych · można przygotować uczniowi z niedosłuchem plan pracy na piśmie opisujący zagadnienia poruszane w wykładzie lub poprosić innych uczniów · konieczne jest aktywizowanie ucznia do rozmowy poprzez zadawanie prostych pytań, podtrzymywanie jego odpowiedzi przez dopowiadanie pojedynczych słów, umowne gesty, mimiką twarzy · nauczyciel podczas lekcji powinien często zwracać się do ucznia niesłyszącego, zadawać pytania – nie dlatego, aby oceniać jego wypowiedzi, ale · z uwagi na wolne tempo czytania, uczeń potrzebuje więcej czasu na przeczytanie całej książki. Dla ułatwienia analizy treści tekstów nauczyciel może podać pytania pomocnicze, na które uczeń powinien przygotować odpowiedzi · uczeń czytając lekturę, krótkie opowiadanie itp. może założyć tzw. słowniczek niezrozumiałych zwrotów · przy ocenie prac pisemnych ucznia nie należy uwzględniać błędów wynikających z niedosłuchu, nie powinny one obniżyć ogólnej oceny pracy · nie należy krytykować oraz nie oceniać |
|
Specyficzne trudności w uczeniu: Dysleksja
|
· wolne tempo uczenia się i zaskakująco niskie osiągnięcia w nauce, nieaktywny styl uczenia się · nieudolność w przetwarzaniu informacji, trudności w czytaniu przekładające się często również na problemy ze zrozumieniem treści · trudności w wykonywaniu zadań wymagających oderwania od konkretu, dostrzeżenia i wyobrażenia sobie układu przestrzennego · trudności z prawidłowym spostrzeganiem · trudności z dokonywaniem syntezy skomplikowanych układów na podstawie danych elementów, · wolne tempo czytania, zniekształcenia wyrazów · trudności w werbalizowaniu myśli i sądów, poprawnym budowaniu zdań i zwrotów, trudności w rozumieniu złożonych poleceń słownych · błędy w pisaniu typu wzrokowego i słuchowego · niezdolność przewidywania konsekwencji · niska motywacja · nieuwaga, rozkojarzenie · słaba organizacja · nadpobudliwość, impulsywność |
· kontrolować stopień zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń, szczególnie podczas sprawdzianów (wolne tempo czytania, słabe rozumienie jednorazowo przeczytanego tekstu może uniemożliwić wykazanie się wiedzą · ze względu na wolne tempo czytania lub/i pisania zmniejszyć ilość zadań (poleceń) do wykonania w przewidzianym dla całej klasy czasie lub wydłużyć czas pracy ucznia. Formy te należy stosować zamiennie – uczeń pozostawiony · pisemne sprawdziany powinny ograniczać się do sprawdzanych wiadomości, wskazane jest, zatem stosowanie testów wyboru, zdań niedokończonych, tekstów z lukami – pozwoli to uczniowi skoncentrować się na kontrolowanej tematyce, · wskazane jest preferowanie wypowiedzi ustnych, sprawdzanie wiadomości powinno odbywać się często i dotyczyć krótszych partii materiału, pytania kierowane do ucznia powinny być · unikać wyrywania do odpowiedzi, jeśli to możliwe uprzedzić ucznia (na przerwie lub na początku lekcji), że będzie dzisiaj pytany, w ten sposób umożliwiamy mu przypomnienie wiadomości, skoncentrowaniu się, a także opanowanie zapięcia emocjonalnego często blokującego wypowiedź · dobrze jest posadzić ucznia blisko nauczyciela, dzięki temu zwiększy się jego koncentracja uwagi, ograniczeniu ulegnie ilość bodźców rozpraszających, wzrośnie bezpośrednia kontrola nauczyciela, bliskość tablicy pozwoli zmniejszyć ilość błędów przy przepisywaniu · należy zadbać o to, aby zadania były interesujące, warto zmieniać sposoby nauczania, modyfikować zadania tak, aby były one interesujące i nowatorskie – pozwoli to zdobyć uwagę ucznia · nagradzać ucznia za poprawę wyników w nauce, · nie krytykować, nie oceniać negatywnie |
|
|
JĘZYK POLSKI |
||
· trudności w opanowaniu techniki czytania tj.: głoskowanie, sylabizowanie, przekręcanie wyrazów, domyślanie się, wolne lub nierówne tempo, pauzy, nie zwracanie uwagi na interpunkcję · niepełne rozumienie treści tekstów i poleceń, uboższe słownictwo · trudności w pisaniu, szczególnie ze słuchu, · błędy w zapisywaniu zmiękczeń, głosek i- j · błędy w zapisywaniu głosek nosowych ą - om, · opuszczanie, dodawanie, przestawianie, · błędy gramatyczne w wypowiedziach ustnych · trudności w formułowaniu wypowiedzi · trudności w uczeniu się ze słuchu na lekcji, · trudności z zapamiętaniem liter alfabetu, · mylenie liter zbliżonych kształtem, lecz inaczej ułożonych w przestrzeni b-d-g-p, w-m · opuszczanie drobnych elementów graficznych liter /kropki, kreski/ · błędy w przepisywaniu i pisaniu z pamięci · nieprawidłowe trzymanie przyborów do pisania · wolne tempo pisania, męczliwość ręki · niekształtne litery, nieprawidłowe łączenia - obniżona czytelność pisma · nieumiejętność zagospodarowania przestrzeni kartki |
· nie wymagać, by uczeń czytał głośno przy klasie nowy tekst, wskazywać wybrane fragmenty · dawać więcej czasu na czytanie tekstów, · starać się w miarę możliwości przygotowywać sprawdziany i kartkówki w formie testów · czytanie lektur szkolnych lub innych opracowań rozłożyć w czasie, pozwalać na korzystanie · uwzględniać trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem, dawać więcej czasu, instruować lub zalecać · częściej sprawdzać zeszyty szkolne ucznia, ustalić sposób poprawy błędów, czuwać nad · dać uczniowi czas na przygotowanie się do pisania dyktanda poprzez podanie mu trudniejszych wyrazów, a nawet wybranych zdań, które wystąpią w dyktandzie; można też dawać teksty · nie omawiać błędów wobec całej klasy · w przypadku trudności w redagowaniu · pomagać w doborze argumentów, jak również odpowiednich wyrażeń i zwrotów · nie obniżać ocen za błędy ortograficzne · podać uczniom jasne kryteria oceny prac pisemnych (wiedza, dobór argumentów, logika wywodu, treść, styl, kompozycja itd.) · dawać więcej czasu na prace pisemne, · przypadku trudności z odczytaniem pracy · pozwalać na wykonywanie prac na komputerze |
||
|
JĘZYKI OBCE |
||
· trudności z zapamiętaniem słówek, struktur gramatycznych · problemy z budowaniem wypowiedzi ustnych · trudności z rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego lub nagranego na taśmę · problemy z odróżnianiem słów podobnie brzmiących · błędy w pisaniu - trudności z odróżnianiem · trudności z poprawnym pisaniem, pomimo · kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej · gubienie drobnych elementów graficznych, opuszczanie i przestawianie liter · trudności z poprawnym pisaniem, pomimo · kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej |
· dawać łatwiejsze zadania · nie wyrywać do natychmiastowej odpowiedzi, dawać więcej czasu na zastanowienie się · dawać więcej czasu na opanowanie określonego zestawu słówek · w fazie prezentacji leksyki zwolnić tempo · nowe wyrazy objaśniać za pomocą polskiego odpowiednika, w formie opisowej, podania synonimu, antonimu, obrazka, tworzenia związku · w zapamiętywaniu pisowni stosować wyobrażanie wyrazu, literowanie, pisanie palcem na ławce, pisanie ze zróżnicowaniem kolorystycznym liter · przy odczytywaniu tekstu przez nauczyciela pozwalać na korzystanie z podręcznika · w nauczaniu gramatyki można stosować · podczas prezentacji materiału zestawiać zjawiska gramatyczne języka polskiego ze zjawiskami gramatycznymi charakterystycznymi dla języka obcego · prowadzić rozmówki na tematy dotyczące uczniów · dawać więcej czasu na wypowiedzi ustne · liberalnie oceniać poprawność ortograficzną · oceniać za wiedzę i wysiłek włożony
|
||
|
· MATEMATYKA, FIZYKA, CHEMIA |
||
· nieprawidłowe odczytywanie treści zadań · niepełne rozumienie treści zadań, poleceń · trudności z wykonywaniem działań w pamięci, bez pomocy kartki · problemy z zapamiętywaniem reguł, definicji, tabliczki mnożenia · problemy z opanowaniem terminologii · błędne zapisywanie i odczytywanie liczb · przestawianie cyfr (np. 56-65) · nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów · mylenie znaków działań, odwrotne zapisywanie znaków nierówności · nieprawidłowe wykonywanie wykresów funkcji · trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną w geometrii · niski poziom graficzny wykresów i rysunków, nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych |
· naukę tabliczki mnożenia, definicji, reguł · nie wyrywać do natychmiastowej odpowiedzi, przygotować wcześniej zapowiedzią, że uczeń będzie pytany · w trakcie rozwiązywania zadań tekstowych sprawdzać, czy uczeń przeczytał treść zadania · w czasie sprawdzianów zwiększyć ilość czasu na rozwiązanie zadań · można też dać uczniowi do rozwiązania w domu podobne zadania · uwzględniać trudności związane z myleniem znaków działań, przestawianiem cyfr, zapisywaniem reakcji chemicznych itp. · materiał sprawiający trudność dłużej utrwalać, dzielić na mniejsze porcje · oceniać tok rozumowania, nawet gdyby · oceniać dobrze, jeśli wynik zadania jest prawidłowy, choćby strategia dojścia do niego była niezbyt jasna, gdyż uczniowie dyslektyczni często prezentują styl dochodzenia do rozwiązania niedostępny innym osobom, będący na wyższym |
||
|
GEOGRAFIA, BIOLOGIA, HISTORIA |
||
· trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych, terminologii z biologii i chemii (dłuższe nazwy, nazwy łacińskie), nazwisk z historii · trudności z opanowaniem systematyki · zła orientacja w czasie (chronologia, daty) · trudności z czytaniem i rysowaniem map · trudności z orientacją w czasie i w przestrzeni (wskazywanie kierunków na mapie i w przestrzeni, obliczanie stref czasowych, położenia geograficznego, kąta padania słońca itp.) · problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków · trudności z zapisem i zapamiętaniem łańcuchów reakcji biochemicznych |
· uwzględniać trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk, dat · w czasie odpowiedzi ustnych dyskretnie wspomagać, dawać więcej czasu na przypomnienie, wydobycie z pamięci nazw, terminów, dyskretnie naprowadzać · częściej powtarzać i utrwalać materiał · podczas uczenia stosować techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie · wprowadzać w nauczaniu metody aktywne, angażujące jak najwięcej zmysłów (ruch, dotyk, wzrok, słuch), używać wielu pomocy dydaktycznych, urozmaicać proces nauczania · zróżnicować formy sprawdzania wiadomości · przeprowadzać sprawdziany ustne z ławki, |
||
|
Przedmioty artystyczne i WYCHOWANIE FIZYCZNE |
||
|
· trudności z czytaniem nut, odtwarzaniem rytmu, śpiewaniem, tańczeniem · trudności z rysowaniem (rysunek schematyczny, uproszczony) i organizacją przestrzenną prac · obniżony poziom wykonania prac plastycznych · mylenie prawej i lewej strony · trudności z opanowaniem układów gimnastycznych (sekwencje ruchowe zorganizowane w czasie i przestrzeni) · trudności w bieganiu, ćwiczeniach · trudności w opanowaniu gier wymagających użycia piłki (siatkówka, koszykówka, tenis ziemny i stołowy, itp.) · niechęć do uprawiania sportów wymagających dobrego poczucia równowagi (deskorolka, narty, snowboard) |
· zawsze uwzględniać trudności ucznia · w miarę możliwości pomagać, wspierać, · dzielić dane zadanie na etapy i zachęcać · nie zmuszać na siłę do śpiewania, czy wykonywania ćwiczeń sprawiających uczniowi trudność · dawać więcej czasu na opanowanie danej umiejętności, cierpliwie udzielać instruktażu · nie krytykować, nie oceniać negatywnie wobec klasy · podczas oceniania brać przede wszystkim pod uwagę stosunek ucznia do przedmiotu, jego chęci, wysiłek, przygotowanie do zajęć w materiały, niezbędne pomoce itp. · włączać do rywalizacji tylko tam, gdzie uczeń ma szanse |
|
Dyskalkulia |
· trudności w liczeniu |
· oceniamy przede wszystkim tok rozumowania, · dostosowanie wymagań dotyczy formy sprawdzenia wiedzy poprzez koncentrację na prześledzeniu toku rozumowania w danym zadaniu i jeśli jest on poprawny - wystawienie uczniowi oceny pozytywnej · nie krytykować, nie oceniać negatywnie |
|
Dysgrafia |
· brzydkie, nieczytelne pismo |
· Dostosowanie wymagań dotyczy formy sprawdzania wiedzy, a nie treści. Wymagania merytoryczne, co do oceny pracy pisemnej powinny być ogólne, takie same, jak dla innych uczniów, natomiast sprawdzenie pracy może być niekonwencjonalne. Np., jeśli nauczyciel nie może przeczytać pracy ucznia, może go poprosić, aby uczynił to sam lub przepytać ustnie z tego zakresu materiału. · wskazane jest akceptowanie pisma drukowanego, pisma na maszynie, komputerze, zwłaszcza prac obszernych (wypracowań, referatów) · nie krytykować estetyki pisma, nie oceniać · Korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który zapisuje odpowiedzi ucznia |
|
Dysortografia |
· trudności z poprawną pisownią |
· dostosowanie wymagań dotyczy formy sprawdzania i oceniania wiedzy z tego zakresu · robić sprawdziany polegające na uzasadnianiu pisowni wyrazów, odwołując się do znajomości zasad ortograficznych, · oceniać odrębnie merytoryczną stronę pracy · dysortografia nie uprawnia do zwolnienia ucznia z nauki ortografii i gramatyki · należy pozwolić uczniom na korzystanie · nie krytykować i nie oceniać negatywnie wobec klasy za błędy ortograficzne, fonetyczne, interpunkcyjne itd. |
|
Uczeń z ADHD (zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, zespołem hiperkinetycznym) |
Zespół ten objawia się trwałymi sposobami 1. problemy z utrzymaniem uwagi – charakteryzuje się krótkim czasem skupienia uwagi na lekcji, trudnościami w koncentracji, nieumiejętnością wybrania tego, na czym w danym momencie należy się skupić oraz bardzo łatwym rozpraszaniem się pod wpływem bodźców zewnętrznych 2. problemy z impulsywnością i kontrolą zachowań, wykonywanie przez ucznia czynności bez przewidywania jakie mogą być ich następstwa; uczeń „najpierw działa, a potem myśli” 3. nadmierna ruchliwość ucznia nie połączona · uczniowie z ADHD są w ciągłym biegu., · przychodzi im do głowy mnóstwo pomysłów jednocześnie, mają problemy z doprowadzeniem spraw do końca, często odkładają powierzone im zadanie · miewają zmienne nastroje, w mgnieniu oka mogą przejść z radości do przygnębienia, bez · łatwo ich rozdrażnić, a nawet rozwścieczyć, szczególnie wtedy, gdy im się przeszkadza, · mają spore luki w pamięci · uczeń z nadmiarem energii i nadruchliwością hałaśliwy i niegrzeczny, ma ogromny temperament · zawsze „zawala”, zapomina, gubi się,„wpada · w rozmowie przeskakuje z tematu na temat · zaburzenie może charakteryzować się też |
· stworzenie uczniowi uporządkowanego środowiska; uczeń powinien znać plan lekcji, ale także plan poszczególnych godzin lekcyjnych, by móc przewidzieć co za chwilę nastąpi · zapewnienie metod wychowania i nauczania dopasowanych do możliwości i potrzeb ucznia, · stała współpraca między rodzicami i nauczycielami, np. umawianie się z rodzicami na cotygodniowy telefoniczny kontakt lub wprowadzenie zeszytu, w którym zapisywane są ważne informacje · nauczanie w mało licznych klasach · nie należy karać ucznia za objawy ADHD –karanie ucznia za niezależne od niego objawy, spowoduje, że zacznie ono się bać szkoły, jako miejsca, w którym spotykają go niezrozumiałe · nie wzmacniać niewłaściwych zachowań · mówić tak, aby uczeń usłyszał co do niego · należy dzielić długie, złożone zadania, polecenia na etapy, ze względu na zaburzenia uwagi taki uczeń ma kłopoty ze zrozumieniem złożonych poleceń, gdyż części nie usłyszy, a o części · początek każdej uporządkowanej działalności powinien być jasno i wyraźnie zaakcentowany · uczeń z zaburzeniami uwagi może pracować krótko. Musimy pozwolić mu w jego naturalnym rytmie oderwać się od pracy · pochodną zaburzeń uwagi jest zapominanie, dlatego zawsze sprawdzamy, czy zapisało co jest zadane, co ma przynieść na jutro, zapisujemy termin klasówki · uczeń musi bardzo wyraźnie wiedzieć jakie zachowania są niedopuszczalne i jakie za to grożą konsekwencje. (ZASADY – KONSEKWENCJE) · uczeń z ADHD powinien zawsze siedzieć · należy uczyć porządkowania i organizowania swojej wiedzy oraz tworzenia notatek · okiełznać nadruchliwość – uczeń z ADHD musi się ruszać więcej niż jego rówieśnicy, nie można tego zlikwidować, warto zatem obejść (Możemy ustalić z dzieckiem, ze może kręcić się w obrębie ławki, machać nogami ale kategorycznie zakazane jest wychodzenie z ławki. Ponieważ każda okazja do ruchu jest dobra, możemy prosić, aby uczeń rozdał kolegom z klasy pomoce szkolne, przyniósł mapę, kredę, starł tablicę itp. W ten sposób zmniejszymy niepożądaną nadruchliwość, · jeśli jest to konieczne należy zapewnić terapię rodziny, leczenie farmakologiczne, terapię |